بویلر روغن داغ

  1. علمی
  2. بویلر روغن داغ

دیگ روغن داغ :

دیگ روغن داغ یا بویلر روغن داغ (Hot Oil Boiler)  یا هیتر روغن داغ (Thermal Oil Heater) دستگاهی است که جهت انتقال حرارت بین سیال گرما گیرنده (روغن مخصوص حرارتی) و سیال گرما دهنده (گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل)  به کار می رود . در این دیگ ها با ایجاد سطح انتقال حرارت لازم ، گرمای گازهای حاصل از احتراق مشعل به روغن حرارتی در حال گردش منتقل گشته و موجب افزایش دمای آن می گردد. با استفاده از دیگ روغن داغ دستیابی به دمای بالا در فشار کار پایین امکان پذیر می باشد. درجه حرارت کار بویلر روغن داغ معمولا بین ۱۵۰ الی ۳۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. (دماهای کار بالاتر مستلزم استفاده از متریال ، تجهیزات و روغن حرارتی مخصوص بوده و با توجه به خطرات و استهلاک بیشتر سیستم توصیه نمی گردد.)

با توجه به دمای کاربالا در بویلر های روغن داغ رعایت اصول ایمنی در طراحی و ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هرگونه بی توجهی به پیچیدگی های فنی و اصول ایمنی آن می تواند موجب ایجاد صدمات جانی و خسارات های مالی فراوانی گردد . متاسفانه تاکنون هیچگونه استاندارد ملی و اجباری جهت هیتر روغن داغ  تدوین نگردیده است. بنابراین تولیدکنندگان معتبر معمولا با استفاده از اصول فنی ارائه شده در استاندارد آلمان به شماره DIN4754 نسبت به طراحی و تولید آن اقدام می کنند.

DIN 4754 – Heat transfer installations working with organic heat transfer fluids – Safety requirements, test – Standard

دیگ / بویلر روغن داغ

چرا دیگ روغن داغ گزینهی بهترین نسبت به دیگهای بخار است؟

در اینجا سوال اصلی این است که چه چیزی باعث شده که سیستمهای دیگ روغن داغ گزینهی بهتری برای سیستمهای گرمایش سیال حرارتی باشند و به یکی از رایجترین انتخابها تبدیل شوند؟ آیا قیمت دیگ روغن داغ کمتر است یا کارایی بهتری دارد؟ با ما همراه باشید تا این دلایل را بررسی کنیم.

دیگ روغن داغ نیاز به کارکردن تحت فشار بالا ندارد

همانطور که میدانید، سیستمهای گرمایش بخار برای این که بتوانند دمای بیشتر از 100 درجه ایجاد کنند، نیاز به فشار بالا خواهند داشت. اما سیستمهای گرمایش روغن داغ بدون فشار کار میکنند. این موضوع از اتفاقاتی مانند انفجارهای خطرناک در تاسیسات جلوگیری کرده و نیاز به نظارت و تنظیم مداوم سطوح فشار سیستم را هم از بین خواهد برد.

روغن داغ باعث خوردگی و آهک نمی‏شود

با این که سیستمهای گرمایشی مبتنی بر بخار  به خاطر مقرونبه‌صرفه بودن آب در میان برخی از مدیران صنایع و تاسیسات از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند اما باید به این نکته توجه داشت که این سیستمها در برابر خوردگی حساساند. شاید برایتان عجیب باشد اما آب تقریبا هر چیزی که در مسیرش باشد را از بین میبرد. به همین خاطر سیستمهای گرمایش بخار باید از نظر خوردگی به دقت بررسی شده و در صورت بروز زنگزدگی یا آسیبهای دیگر تعمیر شوند. در مقابل، روغن داغ یک روانکننده است که نه خوردگی ایجاد میکند و نه آهک میزند.

سیستمهای دیگ روغن داغ نیازی به بررسیهای شیمیایی ندارند

از آنجایی که آب یک مایع خورنده است، در نتیجه هنگامی که در سیستمهای گرمایش بخار استفاده می‏شود، باید با مواد شیمیایی مختلف تصفیه شده تا کمترین میزان آسیب ایجاد گردد. این مواد شیمیایی باید به دقت نظارت شده و مرتبا تنظیم شوند تا از عملکرد صحیح آنها مطمئن شد. اما با دیگ روغن داغ در کارخانه جات لازم نیست که نگران تنظیم مواد شیمیایی باشید و قیمت دیگ روغن داغ و هزینههای جانبی کاهش خواهد یافت.

دیگ روغن داغ دمای بیشتری ایجاد میکند

وقتی صحبت از گرمایش کارآمد برای صنایع مختلف می‏شود، میزان دمای تولید شده بسیار مهم است. تعداد زیادی از صنایع برای عملکرد صحیح خود نیاز به دمای تا 400 درجهی سانتیگراد دارند. از آنجایی که روغن نقطهی جوش بالاتری نسبت به آب دارد در نتیجه سیستمهای مبتنی بر روغن نیز میتوانند دمای بالاتری تولید کنند. علاوه بر این، دیگ روغن حرارتی میتواند در دماهای بالاتر بدون ایجاد فشار اضافی کار کند. در واقع شما با توجه به قیمت دیگ روغن داغ میتوانید با هزینهی کمتر، بازدهی بیشتری داشته باشید.

در دیگ روغن داغ یخزدگی ایجاد نمی‏شود

یکی از مشکلات سیستمهای گرمایشی مبتنی بر آب این است که آب میتواند یخ بزند و باعث ایجاد مشکلات و خطرات در سیستم دیگ بخار شود. اما روغن دچار یخزدگی نمی‏شود و این امر میتواند خطرات ایمنی و مسائل مربوط به عملکرد سیستم در دماهای پایین را از بین ببرد.

سیستم دیگ روغن داغ نیاز به استخدام اپراتور بویلر ندارد

اگر بخواهید یک سیستم دیگ بخار در تاسیسات خود برپا کنید نیاز است که یک اپراتور دیگ بخار دارای مجوز را استخدام کنید که این خود به هزینههای شما میافزاید. در واقع اگر سیستم جدیدی را راهاندازی کنید باید یک کارگر جدید استخدام کرده و آموزشهای لازم به او بدهید تا بتواند بر اساس مقررات ایمنی کارها را به پیش ببرد. اما با استفاده از سیستم گرمایش مبتنی بر روعن دیگر نیازی به اضافه کردن یک کارمند جدید نیست و قیمت دیگ روغن داغ همواره برایتان کمتر تمام خواهد شد. در واقع شما با این کار در منابع مالی و زمانی خود صرفهجویی بیشتری خواهید کرد.

دیگ روغن داغ ایمنتر از بخار است

شاید قانعکنندهترین دلیلی که بتواند باعث شود یک سیستم گرمایشی مبتنی بر روغن را به سیستم گرمایش بخار ترجیح دهید، این باشد که ایمنی این سیستمها بیشتر است. در واقع گرمایش با روغن داغ به دلایلی بسیار ایمنیتر از فرایندهای گرمایشی با بخار است. در واقع از آنجایی که در این سیستمها نیازی به فشار وجود ندارد در نتیجه خطر انفجار نیز از بین میروند. از سویی دیگر با خطراتی مانند مشکلات تلهی بخار یا انجماد آن هم مواجه نخواهید شد به این خاطر که نقطهی انجماد روغن داغ به طور قابل توجهی از آب کمتر است.

سیستم دیگ روغن داغ به سرمایهی کمتری نسبت به سیستمهای بخار نیاز دارند

همانطور که پیشتر بیان کردیم، قیمت دیگ روغن داغ معمولا کمتر از سیستمهای دیگ بخار است. اما چرا دیگ روغن داغ ارزانتر است؟ به این خاطر که ساختار سادهتری دارد. اجزای سیستم دیگ بخار شامل  بویلرها، مخازن انفجار، مخازن تغذیه مواد شیمیایی، هواگیرها، مخازن میعانات گازی، پمپ‌های تغذیه دیگ بخار، پمپ‌های تغذیه برای آب، پمپ‌های تغذیه مواد شیمیایی، تله بخار و … است. این در حالی است که سیستم گرمایش روغن داغ تنها یک پمپ، یک بخاری و یک مخزن انبساط دارد.

سیستمهای دیگ روغن داغ کارآمدتر هستند

به طور کلی سیستمهای مبتنی بر بخار به خاطر ساختار خود و مسائلی همچون تلهی بخار، دارای تلفات انرژی زیادی هستند. در مقابل تجربه نشان داده است که کارایی دیگ روغن داغ در صنایع بسیار بیشتر بوده و کارآمدتر ظاهر شده. در واقع قیمت دیگ روغن داغ کمتر است و کنترل فرایند نیز بهتر صورت میگیرد. یک سیستم گرمایش روغن داغ میتواند باعث صرفهجویی در هزینه و منابع ارزشمند کارخانه شما شود.

دیگ / بویلر روغن داغ

تفاوت هیتر روغن داغ و بویلر آب داغ :

در صورتی که بویلر آب داغ بخواهد گرمایشی  برابر با دمایی که  هیتر روغن داغ تولید میکند ، تولید کند باید تحت فشار های بسیار بالایی قرارگیرد که بسیار نا ایمن و خطرناک خواهد بود و از نظر اقتصادی نیز قابل توجیه نیست. بویلر روغن داغ دمای بالا را در فشار بسیار پایین تر تامین خواهد کرد.در شکل زیر طیف حرارتی آب در فاز مایع و بخار با روغن مقایسه شده است:مقایسه طیف حرارتی روغن ، آب و بخارضمنا از نظر اقتصادی و ایمنی و مشکلات نگهداری هیتر روغن داغ برای انتقال حرارت ترجیح داده میشود.

ما در شرکت صنایع پاک فن بخار بنا به نیاز و درخواست مشتری در ابعاد و احجام مختلف اقدام به طراحی تولید این محصول نموده و سابقه 30 ساله این شرکت در ساخت و تولید بویلر و دیگ های روغن گواه قدمت، تخصص و خوش نامی ما در این صنعت می باشد .

جهت بهره مندی از مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت ها با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.