مروری برشرح فرآیند تقطیر _ بخش ششم

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. علمی
  4. chevron_right
  5. مروری برشرح فرآیند تقطیر _ بخش ششم

بخش ششم _ مروری بر شرح فرآیند تقطیر

گردآورنده: مجید رعایایی

شرکت صنایع پاک فن بخار _ شرکت پاک انرژی فیدار

 

واحد تصفیه نفتا ( Naphtha Hydrotreater Unit )

 نفتای تولید شده در واحد تقطیر ، برای حذف گوگرد و نیتروژن به واحد تصفیه نفتا ارسال می شود.

 در این واحد ، نفتا با گاز هیدروژن مخلوط شده و در مبدلهای حرارتی و کوره تا رسیدن به دمای مورد نظر گرم میشود. سپس به راکتور وارد شده و در مجاورت کاتالیست واکنش های شیمیایی حذف گوگرد و نیتروژن از نفتا انجام میشود .

 آمونیاک و بخشی از گازهای هیدروژن سولفوره در آب تزریق شده به سیستم جذب شده ، و به واحد تصفیه آب ترش ارسال می شود . بخش دیگری از گازهیدروژن سولفوره توسط آمین جذب و به واحد آمین ارسال می شود.

نفتای تصفیه شده در برج تفکیک به نفتای سبک ، نفتای متوسط و نفتای سنگین تبدیل می شود. که نفتای سبک و متوسط برای افزایش عدد اکتان و افزایش بهسوزی بنزین به واحدهای مربوطه و نفتای سنگین به مخزن محصول ارسال می شود.

واحد ایزومریزاسیون ( Isomerization Unit )

 نفتای سبک از واحد تصفیه نفتا به واحد ایزومریزاسیون ارسال می شود. هدف از این واحد ، افزایش عدد اکتان نفتای سبک از 60 الی 65 به 87 می باشد.

 در این واحد ابتدا ایزوپنتان موجود در خوراک جدا و به مخزن محصول میانی ارسال می شود. سپس رطوبت نفتا با عبور از خشک کننده ها گرفته شده و با هیدروژن ( که با عبور از خشک کننده رطوبت آن نیز گرفته شده است) مخلوط شده ، در مبدلهای حرارتی تا رسیدن به دمای انجام واکنشهای ایزومریزاسیون گرم و به راکتورهای واحد( جمعا” 2 راکتور) ارسال میشود. محصول خروجی از راکتوربه برج های تفکیک ارسال می شود . که پارافین های واکنش نکرده مجددا” جدا و به راکتور برگشت داده میشوند و محصولات ایزومریت و ایزوهگزان به مخازن مربوطه ارسال می شوند.

 در این واکنش ها مقادیری گاز مایع تولید میشود که پس از شستشو با کاستیک به واحد بازیافت گاز مایع ارسال می شود.

واحد احیا مداوم کاتالیستی ( Continuous Catalytic Regeneration Unit )

 نفتای متوسط ( میانی) از واحد تصفیه نفتا به واحد احیا مداوم کاتالیستی ارسال می شود. هدف از این واحد ، افزایش عدد اکتان نفتا از 50 الی 55 به 100 می باشد.

 در این واحد نفتا با هیدروژن مخلوط شده، در مبدلهای حرارتی و کوره تا رسیدن به دمای انجام واکنشهای ریفرمینگ گرم و به راکتورهای واحد( جمعا” 3 راکتور) ارسال میشود. شایان ذکر است این راکتورها از نوع بستر سیال بوده و بدلیل گرماگیر بودن واکنشها ، خروجی هر راکتور در یک کوره میانی گرم شده و به راکتور بعدی ارسال می شود.

 کاتالیست با مقداری ثابت از آخرین راکتور خارج شده و پس از احیا ، مجددا” به راکتور برگشت داده می شود.به این روش حداکثر کارایی کاتالیست برای تولید محصول ریفرمیت با کیفیت بالا تنظیم می شود.

واحد تصفیه نفت سفید ( Kerosene Hydrotreater Unit )

 در این واحد نفت سفید از واحد تقطیر دریافت و با هیدروژن مخلوط شده سپس در مبدلهای حرارتی و کوره تا رسیدن به دمای انجام واکنشها گرم و به راکتورارسال میشود. در مجاورت کاتالیست، گوگرد و نیتروژن موجود در ترکیبات نفتی با هیدروژن واکنش داده به هیدروژن سولفوره و آمونیاک تبدیل وسپس جدا می شوند . مقدار گوگرد موجود در نفت سفید به کمتر از 10 ppm ومقدار نیتروژن در حد نزدیک به صفر ( Nill کاهش می یابد.)

 در خروجی راکتور ، قبل از کولر ها، آب به سیستم تزریق میشود. آمونیاک و بخشی از گازهای هیدروژن سولفوره در آب حل شده و به واحد تصفیه آب ترش ارسال می شود.

 بخش دیگری از گازهیدروژن سولفوره توسط آمین جذب و محلول آمین غنی ( Rich Amine) به واحد آمین ارسال می شود. همچنین در برج عریان کننده (Stripper ) گازهای موجود در نفت سفید که دارای هیدروژن سولفوره است جدا شده و به واحد آمین ارسال می شوند .

 رطوبت نفت سفید در برج خشک کننده گرفته شده وبه عنوان محصول سوخت جت ( Jet A-1 ) به مخازن مربوطه ارسال می شود.

ادامه دارد …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نوشتهٔ پیشین
مروری برشرح فرآیند تقطیر _ بخش پنجم
نوشتهٔ بعدی
مروری برشرح فرآیند تقطیر _ بخش هفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.