مروری برشرح فرآیند تقطیر _ بخش هفتم

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. علمی
  4. chevron_right
  5. مروری برشرح فرآیند تقطیر _ بخش هفتم

بخش هفتم _ مروری بر شرح فرآیند تقطیر

گردآورنده: مجید رعایایی

شرکت صنایع پاک فن بخار _ شرکت پاک انرژی فیدار

واحد تصفیه گازوئیل ( Gas Oil Hydrotreater Unit )

 در این واحد گازوئیل از واحد تقطیر دریافت و با هیدروژن مخلوط شده سپس در مبدلهای حرارتی و کوره تا رسیدن به دمای انجام واکنشها گرم و به راکتورارسال میشود. در مجاورت کاتالیست ، گوگرد و نیتروژن موجود در ترکیبات گازوئیل با هیدروژن واکنش داده به هیدروژن سولفوره و آمونیاک تبدیل و سپس جدا می شوند . مقدار گوگرد موجود در گازوئیل به کمتر از 10 ppm ومقدار نیتروژن در حد نزدیک به صفر ( Nill ) کاهش می یابد.)

 در خروجی راکتور ، قبل از کولر ها ، آب به سیستم تزریق میشود .آمونیاک و بخشی از گازهای هیدروژن سولفوره در آب تزریق شده به سیستم جذب شده ، و به واحد تصفیه آب ترش ارسال می شود.

 بخش دیگری از گازهیدروژن سولفوره توسط آمین جذب و محلول آمین غنی ( Rich Amine ) به واحد آمین ارسال می شود. همچنین در برج عریان کننده (Stripper ) گازهای موجود در گازوئیل که دارای هیدروژن سولفوره است جدا شده و به واحد آمین ارسال می شوند .

 رطوبت گازوئیل در برج خشک کننده گرفته شده و گازوئیل به عنوان محصول نهایی به مخازن مربوطه ارسال می شود.

واحد تصفیه آب ترش( Sour Water Stripper Unit )

 آب ترش خروجی از واحد های تقطیر، تصفیه نفتا، تصفیه نفت سفید، تصفیه گازوئیل، بازیافت گوگرد و آمین به واحد تصفیه آب ترش ارسال می شود .

 در برج عریان کننده( Stripper ) گازهای هیدروژن سولفور و آمونیاک ازآب ترش جدا می شود و آب تصفیه شده (حاوی هیدروژن سولفور کمتر از 10 ppm وآمونیاک کمتراز50 ppm ) به واحد های فرایندی فوق الذکربرای استفاده مجدد ارسال میشود. مقدار مازاد آب تصفیه شده، به واحد تصفیه آبهای دور ریز ارسال می شود. همچنین گازهای هیدروژن سولفور و آمونیاک به واحد بازیافت گوگرد ارسال میشود.

واحد بازیابی با آمین ( Amine Treating Unit )

 گازهای ترش خروجی از واحدهای تصفیه نفتا ، تصفیه نفت سفید و تصفیه گازوئیل برای جدا سازی هیدروژن سولفوره( H2S) به این واحد ارسال می شوند. در برج جذب H2S توسط آمین جذب میشود و گازتصفیه شده به سیستم سوخت گازی پالایشگاه ارسال میشود. آمین غنی از H2S برای احیا به برج احیا ( Regenerator ) ارسال میشود.

 در برج احیا علاوه بر آمین غنی از هیدروژن سولفوره که از برج جذب ارسال می شود ،آمین غنی از واحد های مراکس،تصفیه نفت سفید، تصفیه گازوئیل و . . . نیز به این برج وارد می شود.

 در برج احیا ، گاز هیدروژن سولفوره از آمین جدا و به واحد باز یافت گوگرد ارسال می شود. آمین احیا شده برای استفاده مجدد به برجهای جذب واحد آمین و سایر واحدهای فرایندی برگشت داده می شود.

واحد بازیافت وجامد سازی گوگرد ( Sulfur Recovery and solidification Unit)

 واحد بازیافت گوگرد به منظور دریافت گازهای هیدروژن سولفوره از واحدهای آمین و تصفیه آب ترش( دارای مقداری آمونیاک) و تبدیل آن به گوگرد طراحی شده است.

 به منظور حداکثر بازیافت گوگرد و حداکثر کاهش آلاینده ها ، در طراحی این واحد پس از قسمت کلاوس ( که گاز هیدروژن سولفوره را در سری واکنش های اکسایش و احیا و در مجاورت کاتالیست به گوگرد تبدیل می کند) بخش تصفیه گازهای خروجی با تکنولوژی احیا ، جذب و برگشت ترکیبات گوگردی(Reduction, Absorption, Recycle) ( RAR technology ) و جذب H2S با محلول آمین MDEA استفاده شده است.

 آمونیاک موجود در گازهای ورودی در مجاورت کاتالیست کلاوس تجزیه و به نیتروژن تبدیل می شود . به نحوی که مقدار آمونیاک درگاز خروجی به کمتر از 100 ppm کاهش می یابد.

 میزان بازیافت گوگرد در این واحد بیشتر از 99.8 درصد وزنی و مقدار SOx در گاز خروجی کمتر از 800 ppmv می باشد.

 همچنین گوگرد مایع در قسمت جامد سازی به گوگرد جامد(گرانول) تبدیل می شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نوشتهٔ پیشین
مروری برشرح فرآیند تقطیر _ بخش ششم
نوشتهٔ بعدی
بویلر آب گرم چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.