نگاهی به مراحل توسعه کسب و کار _ بخش نخست

  1. توسعه فردی
  2. نگاهی به مراحل توسعه کسب و کار _ بخش نخست

فرآیند توسعه کسب و کار _ویژگی های اصلی کسب و کار_نگاهی به مراحل توسعه کسب و کار

شرکت صنایع پاک فن بخار – دکتر مجید رعایایی

توسعه کسب و کار

فرآیند به فعالیت های درون سازمانی اطلاق میشود که برخی از آنها مستقیماً با ساخت یک محصول یا فروش خدمات مرتبط هستند و برخی دیگر فرعی هستند اما اهمیت کمتری ندارند.

مکان به مرزهای سازمان اطلاق میشود که برای اهداف اشتراک و ایجاد دانش اغلب فراتر از مرزهای قانونی سنتی است.

هدف به مأموریت و استراتژی سازمان اشاره دارد. اینکه چگونه قصد دارد به مشتریان خود سود خوبی برساند و خدمت کند.

دیدگاه به جهانبینی و فرهنگی اشاره دارد که بر تصمیمات و اقدامات یک سازمان تأثیر میگذارد و آن را محدود میکند.

هریک از این عناصر مبنایی برای ارزیابی درجهای و نحوه رقابت آن را تشکیل میدهد که دانش جزء لاینفک یک کسب و کار است. مدیرانی که نحوه تعامل این چهار عنصر را درک میکنند، میتوانند شروع به تغییر شرکت خود کنند تا از داراییهای فکری پنهان در زیر سطح استفاده کنند.

نکته :

شکاف بین آنچه که یک سازمان میداند و نیاز به دانستن دارد، توجه را در داخل متمرکز میکند، درست همانطور که مؤلفههای قوت و ضعف تجزیه و تحلیل SWOT انجام میدهند. تجزیه و تحلیل SWOT یکی از ابزارهای ساده در عین حال قدرتمند جهت تدوین استراتژی برای شرکتهای مختلف است. تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک میکند با در نظر گرفتن تمامی نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود و همچنین فرصتها و تهدیدهایی که در بازار با آن روبرو میشوید، یک استراتژی قوی برای سازمان تدوین کنید.شکاف بین آنچه که میداند و رقبایش میدانند توجه خارجی را بر فرصتها و تهدیدها متمرکز میکند. کسب و کارهای دانش بنیان باید به دنبال این باشند که شکافهای دانش خارجی و داخلی را سریعتر و مؤثرتر از رقبای خود ببندند.

SWOT مخفف کلمات Strengths, Weaknesses, Opportunities و Threats به معنی نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدات است. تجزیه و تحلیل SWOT چارچوبی میباشد که برای ارزیابی موقعیت رقابتی یک شرکت و توسعه برنامهریزی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرد. تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده را ارزیابی میکند.

فرآیند توسعه کسب و کار

درک تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برای ارزیابی عملکرد، رقابت، ریسک و پتانسیل کسب و کار و همچنین بخشی از آن مانند خط تولید محصول یا نهادهای دیگر است.

تجزیه و تحلیل SWOT با استفاده از دادههای داخلی و خارجی میتواند به شرکت بگوید که باید چه پیشرفت داخلی داشته باشد و همچنین به توسعه برنامههای استراتژیک کمک میکند.

این تکنیک همچنین میتواند کسب و کارها را به سمت استراتژیهایی که به احتمال زیاد موفقیتآمیز هستند، هدایت نماید. تجزیه و تحلیل SWOT به تحلیلگران، ذینفعان یا رقبای مستقل میگوید که آیا شرکت، خط تولید یا صنعت قوی یا ضعیف است و دلیل این قوی یا ضعیف بودن چیست.

نکته :جایگاه صنعت در ایجاد یک کسب و کار

فرآیند توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار چیست؟

در ساده ترین حالت، توسعه کسب و کار را میتوان مجموعه ای از ایده ها، ابتکارات و فعالیت هایی دانست که برای بهتر شدن یک کسب و کار وجود دارد. این امر شامل افزایش درآمد، رشد از نظر گسترش، افزایش سودآوری با ایجاد مشارکت استراتژیک و تصمیم گیری دربارهی استراتژی های کسب و کار است

توسعه کسب و کارمستلزم انجام وظایف و فرایندهایی برای ایجاد و اجرای فرصت های رشد در داخل و بین سازمان ها است. این موضوع، زیر مجموعه ای از کسب و کار، تجارت و تئوری سازمانی است. توسعه تجارت ایجاد ارزش در بلند مدت برای سازمان و از طریق مشتریان، بازار و روابط است. توسعه کسب و کارمیتواند به معنای هرگونه فعالیتی توسط یک سازمان کوچک یا بزرگ، غیرانتفاعی یا انتفاعی باشد که با هدف توسعه “تجارت” به نحوی صورت میگیرد. علاوه بر این، فعالیت های توسعه کسب و کار توسط یک مشاور توسعه کسب و کارمیتواند در داخل یا خارج انجام شود. توسعه تجارت خارجی میتواند از طریق سیستم های برنامه ریزی که توسط دولت ها برای کمک به مشاغل کوچک ایجاد شده اند تسهیل شود. علاوه بر این، ایجاد شهرت همیشه به تسهیل توسعه کسب و کار کمک کرده است.

1-تبیین اهداف استراتژی یک کسب و کار از طریق هفت مرحله برنامه ریزی و اخذ مشاوره در کلینیک های توسعه تجارب . هدف گذاری و برنامه ریزی.

2- داشتن دیدگاه مشخص و باورمند نسبت به انجام امور و داشتن هوش تجاری.

3-همگرایی در کنار هم گروهی در صورت داشتن شرکاء و نیز جذب نیروی انسانی فرد برای رشد کسب و کار

4-تمرکز روی منابع اولیه سرمایه گذاری ( مالی _ معنوی ) و نیز تمرکز بر درآمدهای اولیه موجود.

5-کاهش ریسک ها از طریق تحلیل دقیق سازمان توامان با بازارهای هدف.

6-تمرکز روی تجربه گرایی هموراه با تطبیق علمی جهت ارائه راه کارهایی ستادی در زمان بحران (قاعده شطرنج بازی).

7-تفکر چابک نسبت به آینده و قدرت برنامه ریزی متناسب با شرایط.

8-ایجاد روابط پایدار با مشتریان از طریق خدمات موثری چون خدمات پس از فروش آنلاین و دیدار پذیری با مشتریان ثابت و برنامه ریزی دقیق در جهت کشف بازارهای تازه. تقویت خدمات مشتری تحقیق در مورد رقبا. توجه به مسئولیت اجتماعی. تمرکز روی شبکه های اجتماعی. برند سازی و…. .

9-آموزش پایه از صدر تا ذیل یک مجموعه کسب و کار به طور دائم و به روز.

10-رهبری موثر در سازمان.

این مطلب ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.